Forsinket sprogudvikling
En lille gruppe børn har forsinket sprogudvikling eller sproglige vanskeligheder og har behov for særlig støtte til deres sproglige udvikling.
Et barn med en sproglig forsinkelse eller sproglige vanskeligheder vil typisk være senere til at lære at sige ord og sætte ordene sammen i sætninger, men ofte vil det kunne gøre sig forståeligt ved hjælp af føromtalte lyde, gestik, mimik og tegn.
Der er store individuelle forskelle, og sprogudviklingen hænger også sammen med barnets personlighed.
Støt den sproglige udvikling
I kan som forældre støtte barnet i dets sproglige udvikling ved at tale med barnet, lytte til, hvad barnet prøver at fortælle jer og tolke på det, barnet gerne vil kommunikere.
Det er vigtigt, at barnet får følelsen af at lykkes i sin kommunikation, uanset om det bruger ord, tegn eller lyde:
- Tal med jeres baby, gerne i et lyst tonefald, med korte sætninger og mange gentagelser
- Svar, når mere barnet siger noget, f.eks. ved at gentage barnets lyde
- Tilbyd øjenkontakt og smil når I taler sammen
- Husk at holde pauser så barnet får mulighed for at svare
- Vær interesserede i det, barnet prøver at fortælle, i stedet for at fokusere på måden, det gør det på
- Opfyld (hvis det er hensigtsmæssigt) barnets ønske. Hvis barnet peger på mælken og siger: "Mer",så sig: "Mælk, vil du have mere mælk?" -og giv barnet noget mælk
- Oversæt og byg videre på det, barnet siger: Hvis det peger på en hund og siger: "Hu -hu",kan I for eksempel oversætte og bygge videre på barnets udspil ved at sige: "Det er en hund. Hunden siger vov-vov"
- Læs bøger, syng sange og tal om det I ser.
- Sæt ord på det I tror jeres barn tænker, føler eller oplever så barnet er med i samtalen og lærer ordene at kende
På den måde kan I hjælpe barnet med at få begreber, symboler og ord på ting fra vores omverden, så barnet efterhånden selv vil sige ord og sætninger.
-
- Undgå at presse barnet til at sige ord og sætninger korrekt – barnet taler, så godt det kan
- Se på barnet, når I taler sammen, og vær nærværende
- Hold pauser i samtalen, giv barnet god tid til at svare og til selv at tage initiativer i samtalen
- Understøt ord ved at vise, pege eller bruge tegn og gestik, for eksempel ryste på hovedet, når du siger: "Nej, det må du ikke",eller vinke når du siger "farvel"